Saturday, May 26, 2007

THE MALAYS SCENARIO

Basically, if we thought of Malays, means Islam is the religion - the way of life. Sometimes, for others (non-muslims) in Malaysia, choosing Islam as their religion also meaning that converted themselves to Malays....Maka, dalam mengikut arus rentak dan ragam masyarakat Melayu-Islam, didapati ada banyak hal yang perlu direnung bersama. Lately, banyak isu membabitkan anak2 muda timbul; masalah sosial yang amat kritikal, masalah ekonomi bersabit dengan pengangguran, masalah keciciran dalam pendidikan etc..etc...

What had happened to our community? What'd happened to our latest generation? Paling sedih apabila tanggapan tentang melayu-Islam lemah, mundur, jumud, tak boleh dipercayai etc..etc...sering kedengaran. Perkara ini mesti dicantas segera. Masalahnya- masyarakat hanya memejamkan mata melihat kemungkaran didepan mata. Kononnya 'Jaga tepi kain sendiri'...well actually lebih kepada bersikap SELLFISH! ada waktunya pula masyarakat sudah lali dan biasa dengan kemungkaran. Masyarakat menjadi sudah biasa dan merasakan tidak apa-apa membuat mungkar yang 'sedikit' (pada pandangan individu tertentu). sesunggguhnya, tidak dinafikan bahawa sukarnya melalui ranjau untuk menegakkan ma'ruf dan menumbangkan mungkar. Adakala rasa tidak termampu kerana tiada kekuatan jitu, tapi as a muslim, kita kena berjuang untuk melawan ranjau tersebut.

Sesungguhhya, banyak risiko perlu dihadapi bila berdepan dengan masalah sosial, pendidikan, ekonomi dan budaya. Segala kemungkaran yang menimpa masyarakat tidak mampu dibendung. Segala kekeruhan yang menimpa ahli keluarga dan sahabat handai sendiri juga tak mampu nak dihalang. Kadang2, kuasa untuk mencegah dan menegah pun tidak berani ditegakkan. lebih2 lagi jika wujud sejalur sifat takut, atau segan dalam diri.

Memang jalan untuk menjadi da'i amat sukar. Segala kemuliaan, kebaikan, kemurniaan perlu dicari dengan sabar dan tabah serta cekal dan waja. Tapi demi ma'ruf, ayuh JANGAN putus asa!!!

No comments: